TenChat-appen, lansert av VBC Lab, en Skolkovo Foundation-bosatt i 2021, sammenlignes uunngåelig med LinkedIn*: appen fokuserer på nettverk og forretningskommunikasjon. Hva er det unike med den russiske tjenesten og i hvilke land den vil bli utgitt i de kommende månedene, sa TenChat-grunnlegger Semyon Tenyaev i et intervju med magasinet Kompaniya.

I april 2022 utarbeidet departementet for digital utvikling en liste over russiske sosiale nettverk og programmer som kan erstatte utenlandske etter at selskaper forlater den russiske føderasjonen. TenChat var blant appene som skulle erstatte Facebook**, Instagram**, WhatsApp**. Det har gått et år, er det gjort?

– Det vil være mer riktig å kalle denne listen “anbefalt av departementet for digital utvikling som delalternativer eller tjenester med sentralisert funksjonalitet.” I prinsippet presenterte den ikke lenger råløsninger, men på et eller annet stadium av utviklingen. Faktisk ser vi at vi i en eller annen grad har gjort gode fremskritt når det gjelder å erstatte ulike tjenester, programvare, erstatte de samme Windows.

Departementet for digital utvikling iverksatte også et program med statstilskudd til IT-sektoren. Det ble også bevilget penger til mange prosjekter på listen. Etter et år ser vi en aktiv overgang av det russiske publikummet til innenlandske tjenester, inkludert avvisning av VPN. Russernes besøk til utenlandske tjenester går også merkbart ned.

Hva er TenChat sine tall nå?

— Tenchat er fortsatt et spesifikt sosialt nettverk, et forretningsnettverk. Det handler mer om muligheten til å tjene penger, å kommunisere i form av forretningskommunikasjon, og så videre.

Kan det kalles vårt svar på LinkedIn?

– Kanskje ja. Men vi er enda litt flere i denne forbindelse. LinkedIn ble opprettet for 20 år siden, vi tenkte mye på det og gikk videre. TenChat er en del av VBC-gruppen av selskaper, og nå avslutter vi integrasjonen med vår finansmarkedsplass VBC og med tjenestene som er bygget rundt den. Generelt er TenChats månedlige publikum allerede 1,5 millioner mennesker, omtrent en million av dem er individuelle gründere og generaldirektører, eiere av LLC-er. Med andre ord, nesten ingen i Russland har et slikt forretningspublikum som vårt.

Er det interesse for prosjektet fra utenlandske brukere?

— Vi har i dag 12 land representert i TenChat. I tillegg forbereder vi oss på å signere en avtale om tilbaketrekking og opprettelse av et joint venture i Usbekistan. Jeg er redd TenChat snart vil bli en erstatning for LinkedIn, ikke bare i Russland.

Også på sidelinjen av den kaukasiske investeringsutstillingen kommuniserte vi med Irans ambassadør. Vi planlegger en stor delegasjon fra Skolkovo til dette landet (VBC Lab-selskapet er hjemmehørende i Skolkovo Foundation. – Red.). Vi satte oss i oppgave å koble Iran til plattformen slik at iranske og russiske selskaper og ansatte kan kommunisere gjennom én enkelt tjeneste. Dessuten fungerer ikke Telegram og WhatsApp i Iran og er forbudt. Vi har også planer om å reise til Brasil, som nylig forresten også forbød Telegram.

I tillegg må du forstå at etter forbudet mot å overføre ulike typer informasjon for offentlige etater og kredittorganisasjoner gjennom utenlandske budbringere, er mange populære tjenester ikke lenger egnet for noen form for IT-integrasjon. Her på russebanen er det kun TenChat og VK som gjenstår blant spillerne. Derfor ser vi enorme muligheter som vi virkelig kan dekke med våre teknologiske løsninger. I prinsippet er behovet for å beskytte staten mot uvennlige eller noen ganger uforutsigbare handlinger fra utenlandske selskaper åpenbart. Og her trenger du bare å bevege deg i trenden, gi brukerne et produkt som ikke er dårligere enn utenlandske.

I januar sa du at USA antydet behovet for å åpne et kontor utenfor Russland for å minimere risikoen for sanksjoner. Vil du gjøre det?

Ja, vi åpner kontor. Mest sannsynlig, i tillegg til Usbekistan, vil hovedkontoret utenfor den russiske føderasjonen åpne i India. Allerede i nær fremtid. Det er stor interesse for Russland. TenChats viktigste gjennombrudd på verdensscenen vil være organiseringen av den største enkeltstående eksport-importmarkedsplassen for varer og tjenester innenfor det sosiale nettverket. Direkte online, men med akkreditering av selskaper på tvers av land. Dette vil bidra til å unngå internasjonal spam, forfalskninger osv. Statene vil selv gi tilgang til denne markedsplassen til sine innbyggere.

Hva annet vil overraske potensielle brukere som uunngåelig vil sammenligne deg med LinkedIn?

— Vi forbereder mange innovasjoner. For eksempel lanserer vi en jakttjeneste basert på vår plattform, hvor brukere kan tjene penger ved å anbefale kandidater. Dette er selvfølgelig mulighetene knyttet til kunstig intelligens. Vi har allerede en delvis fungerende robot som hjelper til med å finne jobb, sette sammen en CV, utarbeide tilbud. I tillegg har vi direkte integrasjon med ChatGPT. Det vil si at online kan hver bruker, uten VPN-registreringer, direkte kommunisere med den mest populære AI i dag.

Hvor mye kostet utviklingen og lanseringen av prosjektet totalt? Hva er dagens økonomiske modell til TenChat, lønner prosjektet seg?

— Vi vokste ut av en spesifikk virksomhet, som i utgangspunktet var bygget rundt ulike tjenester knyttet til anbud innenfor Russland. I 2022 utgjorde inntektene våre nesten 700 millioner rubler. Og selskapet vårt er lønnsomt, informasjonen er åpen, offentlig. Når det gjelder investeringer, investerer faktisk vår gruppe av selskaper i ulike tjenester som er på ulike stadier av beredskap. Kanskje det ville være mer hensiktsmessig her å nevne hvor mye midler vi fortsatt trenger for å nå målene. I den russiske ekvivalenten er det fra 3 til 5 milliarder rubler i løpet av de neste årene.

Et anstendig beløp. På hvis bekostning planlegger du å investere det?

— På bekostning av VBC-konsernet. Likevel er dette den største finansielle markedsplassen i Russland, den tjener gode penger. Vi styrer alt overskudd til utvikling i den russiske føderasjonen. Dessverre er investorer i landet – statlige, institusjonelle – ikke så vanskelig å tiltrekke seg. Men parameterne de tilbyr oss er uakseptable for oss.

Hvilke mål setter du deg på slutten av året når det gjelder brukere, når det gjelder oppmøte?

— Vi har mange mål, fordi vi ønsker å involvere verdensmarkeder, som India eller Iran, og CIS-landene i samarbeid med TenChat. Nå forbereder vi en strategisk avtale med Mahindra & Mahindra Corporation (et indisk bilfirma. – Red.). Dette er et av verdens største produksjonsbedrifter, og vi ønsker å bringe produktene deres til det russiske markedet gjennom TenChat.

Når kan dette skje?

– Allerede i sommer. Hvis vi snakker om publikum, så er planene våre veldig avhengige av ulike politiske arrangementer og lovforslag som påvirker næringsklimaet. Med et stabilt klima ser vi vårt publikum i mengden 5-10 millioner brukere. Med økt ytre påvirkning vil den ligge i størrelsesorden 3-5 millioner. Men samtidig skal vi fortsatt være ledere når det gjelder forretningspublikum i Russland, det vil si å sikre statusen til landets viktigste sosiale nettverk for bedrifter.

* Roskomnadzor la i 2016, basert på rettsavgjørelser, LinkedIn inn i registeret over forbudte opplysninger. Etter dette begynte teleoperatører å blokkere ressursen i Russland.

** Metaaktivitet (sosiale nettverk Facebook, Instagram, WhatsApp) er forbudt i Russland som ekstremistisk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here